Nieuws

Volgens de Hoge Raad neemt de Wet rechtsherstel box 3, ook wel Herstelwet genoemd, de verdragsinbreuk die de oudere box 3-wetgeving maakte niet weg. De box 3-wetgeving schendt nog steeds het verdragsrechtelijke discriminatieverbod en het eigendomsgrondrecht in de gevallen waarin het forfaitaire rendement hoger is dan het werkelijke rendement. De Hoge Raad legt uit hoe het wel zou moeten.

Deelauto’s zijn in opkomst. De regering heeft onderzocht hoe de deelauto nader gestimuleerd zou kunnen worden binnen bestaande groene fiscale regelingen voor werkgevers, zoals de MIA, de VAMIL, de EIA en de reiskostenvergoeding. Bedoeld wordt een auto die de werkgever aan meerdere werknemers ter beschikking stelt of een externe aanbieder die auto’s ter beschikking stelt aan een werknemer, al dan niet via diens werkgever. 

Het kabinet heeft begin 2023 de onbelaste reiskostenvergoeding laten onderzoeken op doeltreffendheid en doelmatigheid. Nu komt het kabinet met een inhoudelijke reactie op de bevindingen en een standpunt over de toekomst van de vergoeding. Pas in 2028 vindt de volgende evaluatie van de onbelaste reiskostenvergoeding plaats. Wat is nu de conclusie van het kabinet?

De transportsector en de Belastingdienst hebben een afspraak gemaakt over de vaste verblijfskostenvergoedingen, zoals geregeld in de cao Beroepsgoederenvervoer over de weg en verhuur van mobiele kranen. Deze verblijfskostenvergoedingen zijn gericht vrijgesteld. Kunnen andere werkgevers deze afspraak ook toepassen?

De budgettaire bijlage van het hoofdlijnenakkoord begint met het thema koopkracht en lastenverlichting voor werkende middeninkomens. De lastenverlichting moet duidelijk zichtbaar zijn voor deze huishoudens. Om dit te bewerkstelligen wordt bijvoorbeeld een derde belastingschijf in de inkomstenbelasting geïntroduceerd. Dit is zichtbaarder dan aanpassingen in de arbeidskorting of algemene heffingskorting. Maar er zijn nog veel meer fiscale voorstellen.